Zapowiedz GP Rosji - IRG Formula 2019

Kolorowy Cyrk F1 tym razem zawita nad basen Morza Czarnego w okolice rosyjskiego kurortu turystycznego w Sochi, gdzie na terenie dawnej wioski olimpijskiej znajduje się kolorowy tor Sochi Autodrom.

W historii wyścigów Rosja miała tylko kilka swoich epizodów. Pierwsze oficjalne wyścigi miały miejsce jeszcze za czasów carskiej Rosji w 1913/1914 roku i zostały one rozegrane na torze w Petersburgu. Kolejnych nie rozegrano z powodów wojen i izolacji państw "zza żelaznej kurtyny". Wichry historii niejednokrotnie jeszcze przeszkodziły w budowie torów, w kilku lokalizacjach wokół Moskwy i innych miast. Jeden z tych obiektów (w mieście Fedjukino) zaprojektowany przez Hermanna Tilke został nawet ukończony w 2008 roku. Najszybsza seria wyścigów torowych nie zawitała jednak i tam. Niejako na pociechę rozegrano tam w 2012 r. wyścigi serii Renault 3,5. Były to pierwsze akredytowane przez FIA zawody rozegrane w Rosji.

Po tym jak w sezonie 2010 do Formuły 1 trafił Witalij Aleksandrowicz Pietrow* (ros. Виталий Александрович Петров) zwany „Rakietą z Wyborga”, nieustępliwy w swoich działaniach Bernie Ecclestone, ponownie ruszył na wschód. Niejako przy okazji budowy obiektów olimpijskich, w Sochi powstał plan budowy ulicznego toru w miasteczku olimpijskim. W ten oto sposób, po ponad całym wieku niebytu, Rosja ponownie wróciła do kalendarza wyścigów w najwyższej klasie motosportowej i trwa w nim nieprzerwanie od 2014 r.

*Rosyjski zawodnik doczekał się własnej trybuny na torze w Sochi przy zakręcie nr 2 - Vitaly Petrov Grandstand.

Sochi Autodrom liczy 5 848 m długości i składa się 18 zakrętów. Rosyjski uliczny obiekt jest mieszaniną wielu wolnych i średnio szybkich łuków, krótkich prostych i 90-cio stopniowych zakrętów gdzie trzeba idealnie odnaleźć właściwą nitkę przejazdu aby osiągnąć jak najlepszy czas okrążenia. Nie pomaga
w tym bliskość okalających tor band - tak charakterystycznych dla ulicznych obiektów jak i występujących miejscami nierówności nawierzchni (w końcu jesteśmy w Rosji). Na torze mamy dwie strefy DRS: pierwsza zaczyna się po łagodnym prawym łuku T1, druga zaś zaraz za prawym zakrętem nr 10 i kończy się szybkim łukiem na dohamowaniu do 13-stki. Zbyt późne zamknięcie tylnego skrzydła może skutkować w tym miejscu efektowną kraksą na bandzie. Najbardziej charakterystycznym miejscem na torze jest zakręt nr 3 wijący się wokół "Placu Medalowego". Po wyjściu z zakrętu nr 2 wciskając gaz rozpędzamy się jadąc cały czas w lewo po zdawać by się mogło niekończącym owalu wokół łopoczących na masztach kolorowych flag demokratycznych państw świata. [Zakręt nr 3 liczy 750 m długości, a zawodnicy przez 5 sekund poddawani są stałemu przeciążeniu rzędu 3G]. Sekcja ta po trochu przypomina znany z Istanbul Park zakręt nr 8. Najwięcej problemów kierowcom na torze może przysporzyć jednak znajdująca się w III sektorze techniczna sekcja zakrętów. Wysokie tarki występujące na całym torze, szczególnie tutaj mogą dać o sobie znać. Ostatnie dwa prawe zakręty do złudzenia przypominają finałową sekcję z toru Yas Marina Circuit (widocznie rosyjscy włodarze nie chcieli być gorsi od swoich blisko wschodnich znajomych).

Nawierzchnia i układ toru nie niszczy zbytnio opon, jednak wybór mieszanki ma relatywny wpływ na tempo wyścigowe, jednak w odróżnieniu do toru Marina Bay, tutaj stosunkowo łatwiej o udany manewr wyprzedzania. Kluczowym w tej kwestii będzie dohamowanie do zakrętu nr 2, gdzie rozpędzone auta na odcinku zaledwie 100 m redukują prędkość o ponad 200 km/h.

 

Już niebawem na wirtualnym torze w Sochi będą rywalizować również zawodnicy naszego simracingowego sezonu IRG Formula 2019. Powróćmy jednak jeszcze na chwilę do wydarzeń na włoskim torze Monza, na którym odbyła się pasjonująca rywalizacja zarówno na prowadzeniu jak i w środku stawki. Powtórkę transmisji można zobaczyć pod tym linkiem: https://youtu.be/vbwlpy77xXA

W klasyfikacji generalnej na prowadzeniu delikatnie umacnia się Daniel Stepkowski, przed Sebastianem Kosmalą, a Paweł Mrówka wyprzedza Adriana Kota i wskakuje na podium. Zespołowo zachowane status quo: na prowadzeniu PRT F1 z przewagą  24 pkt nad Infinity Racing Team; na trzecim miejscu umacnia się Friendly F1 Team. Klasyfikacja generalna IRG Formula 2019: https://irg-world.pl/standings/28

Po sezonie nieobecności na łamy serii IRG Formuła ponownie wraca tor Sochi (poprzedni wyścig można zobaczyć tutaj: https://youtu.be/LBBr4X-rnKI?t=3043) Zapowiada nam się naprawdę ciekawe ściganie,

mamy nadzieję, że wszyscy nasi zawodnicy zdążą przygotować odpowiedni setup na ten techniczny obiekt i życząc szczęścia w niedzielnych zawodach, jeszcze raz zachęcamy do wzmożonych treningów na ligowych serwerach (ponoć pogoda w ten weekend może nieźle zaskoczyć, zatem warto sprawdzić ustawienia również na mokrą nawierzchnię). Aktualną listę najszybszych okrążeni można sprawdzić tutaj: https://irg-world.pl/hots/28

Kibiców jak zwykle zapraszamy w najbliższą niedzielę o godz. 21:00 na relację na żywo, na kanale MotogamesTv, która dzięki usłudze Restream będzie również dostępna do obejrzenia na naszych nowych kanałach:

- IRG Twitch

- IRG Mixer

- IRG DLive

Partnerami medialnymi imprezy są : MotoHighPL,SpeedZonePL,MotogamesTv.

GP w liczbach:

Tor: Sochi Autodrom
Długość pętli: 5848 m
Dystans wyścigu: FL + 53 okrążeń [IRG-world: FL + 45]
Liczba zakrętów: 18 (6 w lewo, 12 w prawo)
Liczba dohamowań: 10 (2 mocne)
Najdłuższa prosta: 1,073 km (0,667 mi)
Najdłuższy zakręt: T3 - 750 m
Różnica poziomów: 1,90 m (6,234 ft) (od 21,4 do 23,3 mnpm)
Długość alei serwisowej: 416 m (śr. w sezonie 367 m)
Czas spędzony w pit-lane: 29.266 s (2018 r.)
Prędkość maksymalna: ok. 345 km/h
Średnia prędkość: ok. 220 km/h
Pełny gaz: ok. 66% okrążenia
Kluczowy zakręt: T2
Największe przeciążenie: 3,6 G
Poziom docisku: średnio-wysoki
Zużycie opon: średnie
Zużycie hamulców: średnie
Zużycie silnika: niskie
Zużycie paliwa: ok. 2,07 kg/okr (śr. w sezonie 1,86 kg/okr)
Wpływ obciążenia paliwem: ok. 0,31 s/10 kg (śr. w sezonie 0,28 s/10 kg)
Poziom chłodzenia: niski
Przewidywana liczba pit-stopów:  1 / 2
Zmiany biegów: śr. 70/okr
Liczba wyprzedzeń: 31 (2018 r.)
Prawdopodobieństwo VSC: 60%
Liczba okr. za S.C.: 14

Plan weekendu / Race Weekend:

Sunday - UTC+1 time of the schedule (21:00 in Warsaw, Berlin)
20:00 Practice session
21:00 Qualify 1 (15 minutes)
21:15 Qualify 2 (10 minutes)
21:30 Warmup (5 minutes)
21:35 Official race (56 Laps) + FL
23:00 Weekend finish
Pre race limit: 50 laps on server 

Server name:

IRG_Formula#1 (open 24/7)
IRG_Formula#2 (open 24/7)

Kategoria: 

Comments

brato's picture

Jak ja nie lubie tego Tilkodromu, ło matko ;)

Jednak w tym roku chcę sie przemóc i zaliczyć tu dobry występ, przynajmniej tak dobry jak ta zapowiedź.